روزنامه فولکسکرانت هلند با بهزاد نظیری از اعضای کمیسیون خارجی شورای ملی مقاومت ایران مصاحبه‌ای به عمل آورد. این روزنامه در مقدمه می‌نویسد: «امدادگر بلژیکی، اولیویه وندکاستیل، بیش از یک سال است که در زندان بدنام اوین ایران به سر می‌برد. با این حال بهزاد نظیری، یک ایرانی که زمانی بی گناه در همان مکان زندانی شده بود، نمی‌خواهد او با یک تروریست معامله شود. پس از این رژیم به گرفتن افراد بی گناه ادامه خواهد داد».
داستان از کجا آغاز شد؟
در رابطه با شروع داستان گروگان‌گیری روزنامه فولکسکرانت می‌نویسد: «داستان عجیب از سال ۲۰۱۸آغاز می‌شود، زمانی که دیپلمات ایرانی اسدالله اسدی یک ماده منفجره را از تهران در یک پرواز برنامه ریزی شده عادی به اروپا می‌برد. چون از مصونیت دیپلماتیک برخوردار بود، چمدانش چک نمی‌شود. اسدی سپس بمب را به زوج ایرانی می‌دهد که مدتی است در بلژیک زندگی می‌کنند. این زوج باید بمب را در یک گردهمایی عظیم اپوزیسیون ایرانی در تبعید (MEK) در حومه پاریس، جایی که مثلاً نیوت گینگریچ، رهبر سابق جمهوری خواهان نیز در آن حضور دارد، منفجر کند.
با این حال، سرویس‌های امنیتی بلژیک به موقع وارد عمل می‌شوند. این زوج در راه گردهمایی دستگیر می‌شوند. اسدی در سال ۲۰۲۱توسط دادگاهی در آنتورپ به ۲۰سال حبس محکوم می‌شود و زن و مرد هر دو به ۱۸سال زندان محکوم می‌شوند.
گروگان‌گیری سیاست حاکمیت ولایت فقیه
روزنامه فولکسکرانت در قسمتی از مصاحبه‌اش با آقای نظیری می‌نویسد: « بهای جان یک انسان بی گناه چقدر است؟ بهزاد نظیری، یک ایرانی که خود زمانی قربانی بی گناه بود، این سوال را سخت می‌داند. البته اولیویه وندکاستیل، امدادگر بلژیکی که بیش از یک سال است در یک سلول ایرانی به سر می‌برد، باید هر چه زودتر آزاد شود. اما آیا بلژیک باید در ازای آن یک تروریست را آزاد کند؟ نظیری با قاطعیت می‌گوید نه. این قیمت خیلی بالاست».
یک سال بعد از محکوم شدن دیپلومات تروریست حکومت ولایت فقیه، اولیویه وندکاستیل بلژیکی یک بار دیگر به ایران باز می‌گردد. او سال‌ها در آنجا به عنوان امدادگر کار کرده است و هنوز چند کار عملی دارد که باید به آن رسیدگی کند. اما درست قبل از اینکه به هواپیما برگردد، واندکاستیل دستگیر می‌شود، به زندان انداخته می‌شود و پس از یک دادگاه ساختگی به ۴۰سال زندان و۷۴ضربه شلاق محکوم می‌شود. این امدادگر اکنون بیش از ۲۰کیلو وزن کم کرده است، ناخن‌هایش در حال ریزش است و درد عضلانی و عصبی وحشتناکی دارد. خانواده او ناامیدانه می‌گویند: «اولیویه کاملاً خسته شده است. جان او در خطر است».
جنایات حکومت ولایت فقیه
روزنامه فولکسکرانت در قسمتی دیگر گزارشی از وضعیت آقای نظیری را درج می‌کند. «او در سال ۱۳۶۱به عنوان روزنامه نگار ۲۴ساله در تهران برای خبرگزاری فرانسه کار می‌کرد و به اتهام «همکاری با رسانه‌های خارجی» دستگیر شد. نظیری معتقد است جرم واقعی او این بود که خواهرش گیتی هوادار مقاومت در برابر رژیم بود و خواهرش گیتی به همین دلیل اعدام شده بود.
 نظیری را به زندان بدنام اوین بردند و در آنجا سه نفر او را به قفسه بستند و ساعت‌ها به کف پایش زدند. نظیری پس از بیهوش شدن، تقریباً در یک سلول 5 در 5انداخته شد و در آنجا با صدها نفر دیگر بسر برد. “همه به طرز وحشتناکی شکنجه شدند. پس از چند ماه، در دادگاهی پنج دقیقه‌ای نظیری به ۸سال زندان محکوم شد. سه سال بعد توانست در مرخصی گریخته و به پاریس فرار کند. بعداز خروج نظیری پدر ۶۸ساله‌اش به عنوان مجازات به زندان افتاد.
وقتی نظیری از زندان اوین می‌گوید، جایی که وندکاستیل هم اکنون در آن نگهداری می‌شود، سرش را تکان می‌دهد. او هنوز از شکنجه‌های آن زمان درد دارد و شب‌ها هنوز صدای شلیک گلوله‌هایی را می‌شنود که هم سلولی‌ها را با آن اعدام می‌کردند. نظیری می‌گوید: «با خارجی‌ها معمولاً با ملایمت‌تر رفتار می‌شود. “امیدوارم این موضوع در مورد آقای وندکاستیل نیز صدق کند.”
بلژیک نباید تسلیم شود
روزنامه فولکسکرانت سپس مخالفت نظیری با تسلیم شدن بلژیک را به این صورت می‌نویسد: «نظیری تمام تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا از تسلیم شدن بلژیک در برابر فشارهای تهران و سپس آزادی اسدی جلوگیری کند. او گزینه‌هایی برای این کار دارد: اگرچه بروکسل اولین کشور اروپایی بود که سال گذشته با ایران معاهده‌ای برای تبادل زندانیان منعقد کرد، طبق قوانین بلژیک همه طرف‌هایی که خود را قربانی معرفی می‌کنند « از حق زندگی» برخوردارند. در صورتی که معتقدند این حق در معرض خطر است، می‌توانند برای اعتراض به انتقال به دادگاه مراجعه کنند.
آقای نظیری در پایان مصاحبه‌اش با روزنامه فولکسکرانت می‌گوید«بلژیک نمی تواند تسلیم این امر شود، هر چند که ممکن است دشوار باشد. البته زندگی یک انسان بی‌گناه در میان است، اما چنین باج خواهی فقط به بدبختی بیشتر منجر می‌شود. رژیم سپس به گرفتن افراد بی‌گناه ادامه خواهد داد. چون جواب دارد»    
🙏لطفا به اشتراک بگذارید