تلاشهای گسترده بین‌المللی برای تمدید آتش‌بس در غزه
فراخوان کشورهای مختلف-اجلاس بارسلون و دبیرکل ناتو در بروکسل
خبرگزاری فرانسه : سخنگوی وزارت خارجه قطر اعلام کرد به عنوان بخشی از میانجیگری جاری توافقی برای تمدید آتش بس بشردوستانه برای دو روز دیگر در نوار غزه حاصل شده است 
خبرگزاری فرانسه: با نزدیک شدن به پایان برنامه چهار روزه آتش‌بس در اوایل سه‌شنبه حماس اعلام کرد مایل است این توقف را تمدید کند و گروگانهای بیشتری را آزاد کند
نتانیاهو: ما با تمام قوا به‌سمت تحقق اهداف خود پیش خواهیم رفت، شامل حذف حماس و اطمینان از این‌که غزه به‌حالت قبلی خود بر نمی‌گردد و آزادسازی همهٔ گروگان‌ها
رئیس‌جمهور آمریکا: یک راه‌حل دو کشوری تنها راه تضمین امنیت درازمدت، هم برای اسرائیلی‌ها و هم برای مردم فلسطین است، تا اطمینان حاصل شود که اسراییل و فلسطینی‌ها بتوانند مثل هم، با برخورداری از تدابیر برابر آزادی و کرامت زندگی کنند، ما از تلاش در راستای این هدف دست برنخواهیم داشت.
وزارت‌خارجه آمریکا: بلینکن در گفتگو با سامح شکری وزیر خارجه مصر، بر تشکیل کشور فلسطین و رد آوارگی اجباری فلسطینیان، و به حداقل رساندن آسیب به غیرنظامیان فلسطینی در سراسر غزه تأکید کرد
اجلاس کشورهای مدیترانه در بارسلون  با حضور هیاتهایی از وزیران ۴۳ کشور از اتحادیه اروپا، خاورمیانه و شمال آفریقا و وزیر خارجه فلسطین، حمایت از راه‌حل دو کشوری به‌عنوان تضمین صلح و امنیت در منطقه
وزیر خارجه اسپانیا: ما در راستای عملی‌کردن راه‌حل دو کشوری کار می‌کنیم، تا اسراییل و فلسطین بتوانند در صلح، امنیت و شکوفایی هم زیستی داشته باشند
وزیر خارجه مصر: راه‌حل دو کشوری تنها مسیر برای رسیدن به صلح عادلانه و پایدار استو همهٔ ما باید آن‌را با قاطعیت و فوریت در پیش بگیریم 
مقالهٔ رئیس سیاست خارجی اتحادیهٔ اروپا در تایمز مالی: امنیت اسراییل مستلزم ایجاد یک کشور فلسطین، در غزه و کرانه باختری اشغالی از جمله بیت‌المقدس شرقی است، باید از تضعیف دولت فلسطین اجتناب کنیم 
سناتور تام کاتن، حملات رژیم ایران به نیروها و داراییهای آمریکا، باید با یک رویارویی گسترده از سوی دولت بایدن پایان یابد 
فرماندهی مرکزی آمریکا - سنتکام روز دوشنبه۶ آ‌ذر اعلام کرد: ناو‌ گروه ضربت  آیزنهاور که در دریای سرخ مستقر بود با عبور از تنگه هرمز وارد آب‌های خلیج‌فارس شد 
نیروهای آمریکایی۵ مهاجم مسلح وابسته به حوثیهای یمن، که نفتکش اسراییلی را توقیف کرده بودند دستگیر کردند.
پاسدار فدوی جانشین سرکرده سپاه خامنه‌ای: یمنی ها در این ماجرا رسماً قد علم کردند و اعلام جنگ کردند با آمریکا، هم هواپیمای آمریکایی را زدند، هم به محلهای صهیونیست‌ها موشک زدند، پهپاد فرستادند، هم کشتی‌ها رو گرفتند، هم کشتی زدند، دومین کشتی را هم، ظاهراًدیروز گرفتند.
سخنگوی وزارت‌خارجه رژیم: دولت آمریکا نمی‌تواند با حضور غیر‌قانونی در منطقه علیه نیروهایی که نمایندگان ملتهای منطقه هستند اقدام نظامی انجام بدهد همین اتفاق در سوریه در حال رخ دادن است
پاسدار باقری سرکرده ستاد مشترک نیروهای مسلح رژیم: هر چه می‌توانیم بایستی مهارت افزایی‌ ها و احتمالات آتی را تنظیم و اجرا کنیم، اتفاق بسیار بزرگی در عالم در حال وقوع است
 
به گزارش خبرگزاری فرانسه ماجد الانصاری سخنگوی وزارت خارجه قطر گفت دولت قطر اعلام میکند که به عنوان بخشی از میانجیگری جاری توافقی برای تمدید آتش بس بشردوستانه برای دو روز دیگر در نوار غزه حاصل شده است . 
حماس نیز  اعلام کرد با قطر ومصر برای تمدید دو روز آتش بس موافقت کرده است
خبرگزاری رویتر اعلام کرد کاخ سفید توافق اسرائیل وحماس برای  تمدید ترک مخاصمه در غزه را تایید میکند .
 خبرگزاری فرانسه پیش از این گزارش داده بود : دولت اسرائیل روز دوشنبه اعلام کرد که حماس را در  جریان این قرار داده که گزینه برای تمدید آتش بس در نوار غزه باز است . ایلون‌لوی سخنگوی دولت اسراییل با اعلام این اقدام به خبرنگاران گفت ما میخواهیم ۵۰ گروگان دیگر را بعد از امشب در راه باز گرداندن همه به خانه دریافت کنیم 
رسانه‌های خبری به‌نقل از کمیتهٴ امور زندانیان فلسطینی گزارش دادند که نیروهای اسراییل از شب دوشنبه، دست‌کم ۶۰تن از فلسطینیان را در نوار غزه دستگیر کرده‌اند.
جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در یک کنفرانس خبری، تأکید کرد: «هدف من این است که این وقفه از روز دوشنبهفراتر برود تا گروگانهای بیشتری خارج شوند و کمکهای بشردوستانهٔ بیشتری وارد. غزه بشود. من می‌خواهم تا وقتی که زندانیان همچنان آزاد می‌شوند، وقفه ادامه یابد».
بایدن همچنین گفت :طبق توافق، به ازای آزادی هر ۱۰گروگان، وقفه به‌مدت یک روز دیگر افزایش می‌یابد. وی افزود: «امیدوارم این پایان کار نباشد و ادامه پیدا کند. ولی ما نمی‌دانیم. اما این احساس را دارم که همهٔ بازیگران در منطقه. در راستای مسیری تلاش می‌کنند تا به این وضعیت پایان بدهیم و همهٔ گروگانها آزاد بشوند و حماس، دیگر. هیچ بخشی از غزه را تحت کنترل نداشته باشد».
رئیس‌جمهور آمریکا در بخش دیگری از سخنانش، تأکید کرد: «من به همکاری با همهٔ شرکایمان ادامه می‌دهم تا گامهای سخت، اما ضروری را برای ساختن یک آینده ... شکوفاتر و صلح‌آمیزتر در منطقه برداریم. یک راه‌حل دو کشوری تنها راه تضمین امنیت درازمدت هم برای اسرائیلی‌ها و هم برای مردم فلسطین است تا اطمینان حاصل شود که اسراییل و فلسطینی‌ها بتوانند مثل هم، با برخورداری از تدابیر برابر آزادی و کرامت زندگی کنند. ما از تلاش در راستای این هدف دست برنخواهیم داشت».
سایت کاخ‌سفید در بیانیه‌یی دربارهٔ تماس رئیس‌جمهور آمریکا با نخست‌وزیر اسرائیل، نوشت: «دو رهبر توافق کردند که کار هنوز تمام نشده است و به‌تلاش برای آزادی همهٔ گروگانها ادامه خواهند داد».
نتانیاهو در یک پیام تصویری گفت: به بایدن اطلاع داده است که از آزادی ۱۰گروگان به‌طور روزانه به‌ازای تمدید یک روزهٔ آتش‌بس استقبال می‌کند.
وی افزود: «من همچنین به رئیس‌جمهور بایدن گفتم که در پایان توافق، ما با تمام قوا به‌سمت تحقق اهداف خود پیش خواهیم رفت: حذف حماس، اطمینان از این‌که غزه به‌حالت قبلی خود بر نمی‌گردد و البته آزادسازی همهٔ گروگانها»...
لازم به ذکر است نتانیاهو روز یکشنبه از نیروهای اسراییل در غزه دیدار کرد. وی گفت: «ما تا به‌آخر و تا پیروزی ادامه خواهیم داد. هیچ‌چیز نمی‌تواند ما را متوقف کند».وی افزود: «ما متقاعد هستیم که از قدرت، نیرو و اراده و عزم لازم برای رسیدن به همهٔ اهداف جنگ برخورداریم و این کار را انجام خواهیم داد».
روز دوشنبه هشتمین اجلاس منطقه‌یی «اتحادیه کشورهای مدیترانه» با حضور هیأتهایی از وزیران ۴۳کشور از اتحادیه اروپا، کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا در بارسلون اسپانیا برای بحث پیرامون جنگ در منطقه برگزار شد.
در شروع این اجلاس که به‌ریاست مشترک رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر خارجهٔ اردن برگزار شده بود، وزیر خارجهٔ اسپانیا گفت: «اسپانیا به صلح در خاورمیانه متعهد است. ما در راستای عملی‌کردن راه‌حل دو کشوری کار می‌کنیم تا اسراییل و فلسطین بتوانند در صلح، امنیت و شکوفایی، هم زیستی داشته باشند».
جوزپ بورل در سخنان خود ضمن تأکید بر لزوم تمدید آتش‌بس موقت در غزه، گفت: « (ما شاهد) رنج مردم غیرنظامی غزه، محروم کردن آنها از نیازهای اولیه، تعداد بسیار نامتناسب کشته‌ها، از جمله بیش از ۵۰۰۰کودک فلسطینی و تبدیل نیمی از غزه به آوارهستیم.بورل اضافه کرد:«خشونتی که توسط شهرک‌ نشینان افراطی در کرانه باختری گسترش یافته که بسیاری از موارد آن تحت حفاظت پلیس و ارتش اسراییل صورت گرفته، اسراییل را امن‌تر نمی‌کند. من از اینکه دیدم دولت اسراییل قصد دارد ۴۳میلیون دلار دیگر برای افزایش شهرک‌سازی‌ها اختصاص دهد، وحشت‌زده شدم و آن را محکوم کرده‌ام. یک کشور فلسطین در غزه، کرانه باختری و بیت‌المقدس شرقی بهترین و تنها تضمین درازمدت برای امنیت اسراییل است. ».بورل تأکید کرد: «نه به بازگشت حماس به غزه به‌عنوان یک نیروی سیاسی و نظامی ،نه به تجزیه خاک غزه. نه به اشغال مجدد غزه توسط اسرائیل،راه‌حل از بازگشت دولت فلسطین به غزه می‌گذرد.آری به حل و فصل سیاسی مناقشه اسراییل و فلسطین بر اساس راه‌حل دو کشوری. ۳۰سال است که این‌را می‌گوییم. اکنون زمان اجرای آن است».
ایمن صفدی معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجهٔ اردن در سخنان خود در اجلاس بارسلون، گفت: «جنگ در غزه غیرقانونی و غیرانسانی است و تمام یک جامعه را نابود می‌کند. اسراییل نمی‌تواند فراتر از قانون باشد و جنایات جنگی نمی‌تواند عادی انگاشته شود. همهٔ ما باید در این راستا تلاش کنیم که وقفهٔ کنونی، فوراً به آتش‌بس دائم تبدیل شود»...وزیر خارجهٔ اردن تأکید کرد: «راه‌حل دو کشوری تنها مسیر برای رسیدن به صلح عادلانه و پایدار است و همهٔ ما باید آن‌را با قاطعیت و فوریت، در پیش بگیریم. باید همراه هم متعهد شویم که یک‌بار برای همیشه به‌خاطر منافع مردم فلسطین و مردم اسرائیل، به این منازعه پایان بدهیم. باید به دولت اسراییل فشار آورده شود تا به اشغال غیرقانونی‌اش پایان بدهد که صلح و امنیت را از همهٔ مردم منطقه سلب می‌کند».
آنالنا بربوک وزیر خارجهٔ آلمان در سخنان خود، گفت: «اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها فقط در صورتی می‌توانند در امنیت زندگی کنند که طرف مقابل نیز، بتواند این‌طور (زندگی) کند».
خبرگزاری اسپانیا دربارهٔ دیدار وزیر خارجهٔ این کشور با وزیر خارجهٔ فلسطین در بارسلون، گزارش داد: «خوزه مانوئل آلبارس. با ریاض مالکی دیدار کرد تا حمایت دولت پدرو سانچز را از دولت فلسطین به‌عنوان یک «صدای اساسی» برای گفتگو دربارهٔ صلح و آینده غزه ابراز کند.آلبارس به مالکی «تعهد اسپانیا را به مردم فلسطین، به یک کشور فلسطین و رسمیت‌شناختن کشور فلسطین» اطلاع داد و بر پیشنهاد خود برای برگزاری یک «کنفرانس بین‌المللی صلح» تأکید کرد».
بنا به این گزارش، ریاض مالکی بر لزوم تمدید آتش‌بس تأکید کرد تا «قتل‌عام» فلسطینیان بی‌گناه ادامه پیدا نکند. وی گفت که قطر، ایالات‌متحده، مصر، اتحادیهٔ اروپا و دولت فلسطین در این راستا تلاش می‌کنند.
وزیر خارجهٔ فلسطین همچنین گفت: «نیازی نیست که ما به غزه برگردیم، چرا که هیچ‌گاه غزه را ترک نکرده‌ایم و همواره در آنجا حضور داشته‌ایم».وزرای هیأت کشورهای عربی و اسلامی با وزیر خارجهٔ اسپانیا در بارسلون دیدار و گفتگو کردند.
سایت اتحادیهٔ عرب دربارهٔ این دیدار، نوشت: «اعضای این هیأت بر بازگشت به مسیر صلح عادلانه، پایدار و همه‌جانبه از طریق اجرای قطعنامه‌های بین‌المللی مرتبط با راه‌حل دو کشوری و توانمندسازی ملت فلسطین برای دستیابی به حقوق مشروع خود به‌منظور ایجاد یک فلسطین مستقل. مطابق با مرزهای ۴ژوئن۱۹۶۷ با پایتختی بیت‌المقدس شرقی تأکید کردند».
احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب در حساب ایکس خود، دربارهٔ دیدار وزرای هیأت کشورهای عربی و اسلامی با وزیر خارجهٔ اسپانیا، نوشت: «اسپانیا خود را آمادهٔ به‌رسمیت‌شناختن فلسطین می‌کند. ما کشورهای دیگر اروپایی را تشویق می‌کنیم که در همین راستا اقدام کنند».
به گزارش آسوشیتدپرس بامداد دوشنبه خبر داد: مهاجمان مسلح حوثی که یک نفتکش متعلق به اسراییل را روز یکشنبه در سواحل یمن تصرف کرده بودند نفتکش را رها کردند و بعد از رها کردن نفتکش توسط نیروی دریایی ایالات متحده دستگیر شدند.
سنتکام فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا بامداد دوشنبه در بیانیه‌یی اعلام کرد که نیروها و متحدانش، از جمله ناوشکن یو.اس.اس میسون ، به توقیف نفتکش اسراییلی واکنش نشان دادند. متعاقباً پنج فرد مسلح کشتی را ترک کردند و سعی کردند با قایق کوچک خود فرار کنند. ناوشکن مهاجمان را تعقیب کرد و در نهایت آنها را بازداشت کرد. '
آسوشیتدپرس در خبر دیگری اعلام کرد: دو موشک بالستیک که از یمن تحت کنترل حوثی‌ها شلیک شده بود، در نزدیکی کشتی جنگی آمریکایی که در حال کمک به نفتکش توقیف شده اسراییلی در خلیج عدن بود فرود آمد.
فرماندهی مرکزی آمریکا - سنتکام بامداد روز دوشنبه ششم آ‌ذر اعلام کرد ناو‌ گروه ضربتی آیزنهاور که دریای سرخ مستقر بود با عبور از تنگه هرمز، وارد آب‌های خلیج‌فارس شد تا از مأموریتهای سنتکام در منطقه پشتیبانی کند. ناو گروه ضربتی آیزنهاور متشکل از ناو هواپیمابر آیزنهاور، رزمناو «دریای فیلیپین» با موشکهای هدایت‌شونده، ناوشکن میسون با موشکهای هدایت‌شونده، ناوشکن «گریولی»، ناوشکن «درسون»، همراه با سه اسکادران هوایی و تیم فرماندهی جنگ اطلاعاتی است.
سناتور تام کاتن، اعلام کرد: حملات رژیم ایران به نیروها و داراییهای آمریکا باید با یک رویارویی گسترده از سوی دولت بایدن پایان یابد. آنچه که من بیشتر از همه از آن می‌ترسم ضعف آمریکاست که ثبات در منطقه را تهدید می‌کند.تام کاتن افزود: از زمان روی کار آمدن بایدن، نیروهای تحت حمایت ایران اکنون بیش از ۱۵۰ بار و بیش از ۷۰ بار از زمان آغاز جنگ غزه به مواضع آمریکا در خاورمیانه حمله کرده‌اند.اگر این حملات فوراً متوقف نشود، من، پیام روشنی به رژیم ایران ارسال می‌کنم، آنگاه ما شروع به تهدید دارایی‌های آنها خواهیم کرد.راه متوقف کردن این حملات، ترس، تردید و محتاط بودن در پاسخ دادن نیست، بلکه تلافی سنگین است، تا روشن شود که ما این حملات را تحمل نخواهیم کرد.
سی.ان.ان به‌نقل از یک منبع دیپلماتیک در مورد مذاکرات فاش کرد: «بیش از ۴۰تن از گروگانهایی که در ۷اکتبر از اسراییل به غزه برده شدند، در حال حاضر توسط حماس. نگهداری نمی‌شوند.این امر یک پیچیدگی ایجاد می‌کند چرا که توافق آتش‌بس از حماس می‌خواهد گروگانها را به‌ازای اسرای فلسطینی. تحویل دهد. سی.ان.ان پیش‌تر گزارش داده بود که حدود ۴۰ تا ۵۰نفر از گروگانها توسط جهاد اسلامی یا گروهها و افراد دیگر نگهداری می‌شوند».
جوزپ بورل رئیس سیاست خارجی اتحادیهٔ اروپا هم‌چنین در یک مقاله در تایمز مالی، نوشت: «سفر اخیر من به منطقه اعتقادم را تقویت کرد که بهترین تضمین برای امنیت اسرائیل، ایجاد یک کشور فلسطین است و در کوتاه‌مدت، باید از تضعیف دولت فلسطین اجتناب کنیم»...وی تأکید کرد: «اروپا و جامعه بین‌المللی یک جابه‌جایی گسترده اجباری دیگر فلسطینیان را نمی‌پذیرند و نمی‌توانند بپذیرند. برای جلوگیری از افتادن غزه به‌دست گروه‌های مسلح کنترل‌ نشده که ممکن است کل همسایگی از جمله اسراییل را بی‌ثبات کنند، این سرزمین باید توسط دولتی اداره شود که نماینده مردم آن باشد. امنیت اسراییل مستلزم ایجاد یک کشور فلسطین در غزه و کرانه باختری اشغالی از جمله بیت‌المقدس شرقی است»...
بلینکن وزیر خارجه آمریکا در گفتگو با وزیر خارجه مصر بر اهمیت اقدامات مشخص برای به حداقل رساندن آسیب به غیرنظامیان فلسطینی در سراسر غزه و مخالفت با آوارگی اجباری فلسطینیان، تأکید کرد. بلینکن یکبار دیگر بر تشکیل کشور فلسطین به‌عنوان تنها راه‌حل برای بحران کنونی تأکید کرد
به گزارش رویترز سه دانش‌آموز فلسطینی که در کالج‌های آمریکا شرکت می‌کردند، شنبه شب در برلینگتون، در ایالت ورمونت هدف گلوله قرار گرفتند و مجروح شدند.
وزارت‌ خارجه فلسطین تیراندازی و مجروح شدن سه دانشجوی فلسطینی در ایالت ورمونت آمریکا را محکوم کرد.
آخرین اخبار تحولات جنگ منطقه-ق دوم 
  
 
آخرین اخبار تحولات جنگ منطقه-ق سوم
 
لطفا به اشتراک بگذارید:
🙏لطفا به اشتراک بگذارید