به دعوت انجمن حقوق‌بشر و دموکراسی برای ایران، نمایشگاه و مراسم بزرگداشت سالگرد قیام ۱۴۰۱ با عنوان "ایران: زنان نیروی تغییر، یک سال بعد از قیام برای آزادی و برابری" در سالن سندیکای کارگری لوکزامبورگ در شهر اش با حضور شهردار شهر لودلانژ آقای لئو لینستر و رئیس پارلمان جوانان لوکزامبورگ سَم السی   و جوانان از احزاب مختلف از جمله احزاب سوسیال مسیحی، دموکرات، سوسیالیست و حزب پیغاتن لوکزامبورگ برگزار شد.
مراسم با یک دقیقه کف زدن به یاد شهدای قیام ۱۴۰۱ آغاز شد.
در این جلسه که توسط سولماز جدیری مدیریت شد، سم السی رئیس پارلمان جوانان لوکزامبورگ در صحبت‌های خود از جوانان مبارز ایرانی به‌خصوص کانون‌های شورشی حمایت کرد. او در صبحتهای خود با اشاره به سرقت انقلاب ضدسلطنتی توسط خمینی و سوء‌استفاده آخوند از دین برای ادامه حاکمیت خود گفت: چرا باید از اعتراضات حمایت کنیم؟ زیرا تا زمانی که روزنه‌ای از امید وجود دارد که می‌توانیم به بازآفرینی یک دولت بردبار، یک جامعه بردبار کمک کنیم، باید کمک کنیم. زمانی که آزادگان از حمایت یکدیگر دست بردارند، آزادی شکست می‌خورد.
شبنم مددزاده زندانی سیاسی سابق در سخنرانی خود ضمن تشکر از حضور و حمایت جوانان ایرانی اهمیت حضورشان و پیام بسیار قوی که به مبارزان داخل ایران به‌خصوص کانون‌های شورشی می‌فرستند اشاره کرد و نقش زنان و جوانان و کانون‌های شورشی در پیشبرد قیام و اعتراضات در سالگرد قیام را خاطرنشان کرد و گفت: «درست است که قیام ایران در یک‌سال پیش اتفاق افتاد اما در یک سال گذشته همواره روشن و جاری بود. آن‌چنان که این فاصله زمانی را حس نمی‌کنیم. ما در طول یک سال اخیر شاهد شجاعت و مقاومت بی‌نظیر جوانان و زنان ایران بودیم که هم‌اکنون هم ادامه دارد.
این قیام یک‌شبه اتفاق نیفتاد بلکه ریشه در بیش از ۴ دهه مبارزه و مقاومت دارد. و فراتر از هر طبقه‌یی توسط زنان رهبری شد. رژیم به‌رغم وحشیگری خود نتوانسته است مقاومت سازمان‌یافته را از بین ببرد.
به‌عنوان کسی که ۵ سال زندانهای رژیم ایران و شکنجه و تهدید را تجربه کرده‌ام می‌توانم شهادت بدهم که اقدام جوانان و زنان چقدر شجاعانه و البته از روی آگاهی است. آنها با شناخت وحشیگری رژیم پا به میدان می‌گذارند چرا که خسته از استبداد و عاشق آزادی هستند.
علی فاطمی رئیس انجمن جوانان ایرانی در لوکزامبورگ نیز با اشاره به وضعیت انفجاری جامعه ایران و بن‌بست رژیم بر ادامه‌دار بودن قیام تا سرنگونی تأکید کرد.
در این مراسم آیلا و آیلین موتاب به قیام ایران و ریشه‌های این قیام پرداختند. آنها با اشاره به نزدیک به ۶ دهه مبارزه علیه شیخ و شاه پرداختند و راز استمرار این مقاومت را پرداخت هزینه توسط تنها آلترناتیو دموکراتیک و مجاهدین خلق به‌رغم بر ددمنشی رژیم آخوندی از جمله قتل‌عام ۳۰هزار زندانی سیاسی و شیطان‌سازی رژیم علیه سازمان مجاهدین عنوان کردند. آنها راه‌حل برون‌رفت از وضعیت کنونی در ایران را برنامه ده ماده‌ای خانم مریم رجوی برای یک ایران دموکراتیک عنوان کردند.
همزمان با این مراسم نمایشگاهی در گرامیداشت شهیدان قیام برپا شده بود که مورد بازدید و استقبال شرکت‌کنندگان قرار گرفت.
لطفا به اشتراک بگذارید:     
🙏لطفا به اشتراک بگذارید